خانه / برق / کتب و جزوات رشته برق / جزوه درس مدارهای منطقی
جزوه درس مدارهای منطقی
جزوه درس مدارهای منطقی

جزوه درس مدارهای منطقی

دانلود جزوه درس مدارهای منطقی ،شامل فصل های زیر :

فصل اول : سیستم دودویی و کدگذاری
فصل دوم : جبر بول و گیت های منطقی
فصل سوم :ساده سازی و پیاده سازی توابع منطقی
فصل چهارم : مدارهای ترکیبی و طراحی مدارهای ترکیبی
فصل پنجم : مدارهای ترتیبی و طراحی مدارهای ترتیبی

توضیحات :

در سیگنال دیجیتال، یک دروازهٔ منطقی یا گیت منطقی (به انگلیسی : Logic gate) روی یک یا دو ورودی منطقی عملیات منطقی انجام می‌دهد و سرانجام یک خروجی منطقی را تولید می‌کند. این منطق معمولاً طبق منطق بولی است که به طور مشترک در تمام مدارهای دیجیتالی یافت می‌شود. گیت‌های منطقی عمدتاً از قطعات الکترونیکی مانند دیودها و ترانزیستورها تشکیل می‌شوند، ولی ممکن است از قطعات الکترومغناطیسی مانند رله‌ها، قطعات اپتیکال یا حتی مکانیکی ساخته شوند.

سطوح منطقی

یک ورودی یا خروجی منطقی بولین فقط یک از دو حالت منطقی را قبول می‌کند.این دو سطح در هر مطلبی نام خاص خود را دارند از جمله: خاموش / روشن – بالا (H) / پایین (L) – یک / صفر – درست (T) / غلط (F) – مثبت / منفی – مثبت / زمین – مدار باز / مدار بسته – YES / NO.

گیت‌های منطقی

یک گیت منطقی روی یک یا دو ورودی منطقی عملیات منطقی انجام می‌دهد و سرانجام یک خروجی منطقی را تولید می‌کند.به دلیل اینکه خروجی هر گیت یکی از سطوح منطقی است پس می‌توان آن خروجی را به ورودی گیت(های)دیگری متصل نمود.بدیهی است که نمی‌توان دو خروجی را با هم به یک ورودی متصل نمود چرا که در این صورت سطوح ولتاژی به وجود خواهد آمد که خارج از محدوده منطقی خواهد بود.درالکترونیک به این کار اتصال کوتاه می‌گوینکه خیلی خطرناک است.

در منطق الکترونیک، هر سطح منطقی نماینده ولتاژ معینی است (که این ولتاژ به نوع منطقی که استفاده می‌شود بستگی دارد).هر گیتی برای تولید ولتاژ مناسب به منبع تغذیه نیاز دارد.در بموک دیاگرام مدارهای منطقی منبع تغذیه نمایش داده نمی‌شود، ولی در شماتیک کامل اتصالات منبع ضروری است.

دانلود: لینک مستقیم یک لینک مستقیم دو
حجم : 1.60 MB
نوع جزوه: تایپی
تعداد صفحات:149
پسورد : www.mohandes.org

درباره رسول

دانشجوی کارشناسی ارشد برق ، علاقمند به برنامه نویسی ، امیدوارم نوشته های من مورد توجه شما بازدید کننده محترم قرار بگیرد.

4 دیدگاه

  1. سلام لینک مشکل دارد

  2. وای مدار منطقی کلی سوال دارم اگه خیلی خووب بلدید بیاید یکی از مشکلای منو حل کنید:((((((

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

سوال امنیتی را پاسخ دهید؟ * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

bigtheme
رفتن به بالا